"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

04 January 2008

Cucu Opah

Tetiba macam nak cerita pasal arwah Opah aku...

Dolu masa aku kekecik memang aku dok ngan arwah Opah sementelah aku nih cucu pompuan yang sulung. Takde lah dok lama bebeno... (yang sebenonya memang aku tak ingat baper lama!) tapi masa tuh umur aku dalam 4 atau 5 tahun - blom masuk skolah lagik! Waktu tuh umah arwah Opah kat perumahan kawasan ladang getah kat Batu Anam, Segamat tuh - H&C Latex (not sure betui ker dak nama nih... tapi bunyik tuh dah ala-ala lebih kurang lah rasanya).

Arwah Opah aku pandai masak memasak dan buat kuih muih... aku ingat lagik dedolu arwah akan bangun pepagik buat kuih - memacam jenis ada dan yang paling aku ingat arwah mesti ada buat kuih koci - dah macam kuih wajib gituh. Arwah Opah akan pegi jual kuih kat kawasan perumahan tuh dan aku akan mengekor mana saja arwah pergi. Selain dari jual kuih, arwah Opah ada gak jual kain-kain ela nih. So aku gak akan ikut Tok Wan ngan arwah Opah (naik motor bertiga you!) gi bandar Segamat amik stok kain ela tuh kat kedai kain Jinnah (ada lagik ker agaknya kedai kain nih?) Ohhh tuh belum kira lagik yang aku ikut Tok Wan ngan arwah Opah gi umah-umah orang dok kutip hutang. Hiks :) Pernah gak aku ikut arwah Opah gi menoreh... hehehe berbintat sana sinih... siap dengan kutip cendawan kat kayu-kayu mati lagik. Tengahari sket nanti gi kutip getah plak... then gi jual kat kedai getah sekerap.

Kira masa tuh memang aku lah tuan puteri kat umah arwah Opah. Mintak jer nak apa mesti dapat punya... dan dari citer-citer pakcik makcik aku - dolu aku suka menyanyi dan bila tiap kali orang tanya dah besar nak jadik apa otomatik aku akan cakap aku nak jadik Mazuin Hamzah! Aku memang suka nyanyi lagu Mazuin Hamzah masa kekecik - nyanyi kat depan kipas lagik... nanti kan suara macam ala-ala sedap gituh! Kalau kipas tuh tak 'on' aku akan gunakan plug dia as a microphone. Hahaha memang aku ingat sangat yang part tuh...

Aku gak suka gi beli tikam-tikam kat sebelah umah arwah Opah. Kebetulan umah sebelah tuh ada jual macam menda-menda runcit nih dan ada gak jual yang tikam-tikam koyak kertas tuh (alah aku tak tau korang tau ker tak menda nih!) so selalulah mintak arwah Opah 5 sen nak beli menda tikam tuh. Nanti koyakkan kertas tikam tuh tengok ada gambo apa kat dalam... hah nanti gi claim kat makcik umah sebelah tuh!

Aku suka makan kuih ros (mungkin korang panggil kuih goyang / loyang yang ala-ala bentuk bunga ros tuh) dan arwah Opah selalu buatkan aku kuih ros tuh. Ingat lagik masa aku memula belajar kat UUM (matrikulasi) dan masa tuh arwah Opah sihat lagik... arwah buatkan aku kuih ros satu tin! Korang bayangkan betapa sayangnya arwah Opah kat aku... satu tin beskot tuh dibekalkan untuk aku bawak balik UUM! Hmmm sejak arwah takde aku jarang makan kuih ros sebab pada aku kuih ros yang ada sekarang nih tak sama ngan yang arwah buat dolu.

Arwah Opah jatuh sakit (strok) masa aku baru masuk tahun kedua degree. Aku sempat jaga arwah kat hospital dua minggu (kebetulan masa tuh aku cuti panjang) - bergilir ngan sorang lagik sepupu aku. Aku suapkan arwah makan, masukkan susu dalam tiub kat hidung, lapkan badan termasuklah cucikan "segala kecil dan besar".

Arwah Opah suka sangat minum Milo dan aku pernah janji ngan arwah dolu - kalau aku dah kerja nanti aku nak belikan arwah Milo tin yang paling besar sekalik!!! Tapi malangnya memang aku tak sempat... arwah tinggalkan aku sebelum sempat aku start kerja pun. Memang kalau emak aku ker atau pakcik makcik ker dok citer-citer balik janji aku nih huhhh memang aku sedih sangat. Arwah Opah tak pernah tak bagi apa yang aku nak tapi aku plak tak sempat nak bagi apa yang aku nak bagi... So untuk menghilangkan rasa terkilan yang tak tertanggung nih - tiap tahun kalau ada rezeki lebih aku akan bagi duit sumbangan kat pakcik aku (kebetulan pakcik aku tuh warden asrama anak-anak yatim) untuk dia bagi kat anak-anak yatim tuh dan tak lupa belikan Milo tin paling besar untuk diaorang. At least terubat sket rasa terkilan di hati nih... dan mudah-mudahan sumbangan aku yang tak seberapa tuh membawa berkat untuk arwah Opah jugak di akhirat sana. Insya Allah.

Tetiba macam rasa rindu sangat kat arwah Opah aku... Al-Fatihah untuk arwah Opah tersayang - Hajjah Saniah binti Haji Jaafar.

No comments: