"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

10 January 2009

Nak resepi ker???

Bukak balik resepi turun temurun bekalan dari ayah mertuaku (yea aku belajar masakan nih dari ayah mertua bukan ibu mertua yeak kengkawan) baru terperasan... nama masakan tuh TOJIRI bukannya TIJORI. Alemak aku sudah tertukar kedudukan O dengan I tuh plak... takpe kot kan dah dekat jugak bunyaknya Ri tuh... :D Nih salah hubby aku jugak lah nih... ada ker sebut Tijori Tijori dah lah aku pun salah nih... malu jer!!!

Tadaaa nih hasil tulisan tangan ayah mertuaku. Resepi nih katanya datang dari Morocco sana dan keluarga hubby aku pangge masakan nih as "lauk arab". Dah lama ayah mertuaku bekalkan aku ngan resepi nih... rasanya masa awal kawin dolu dan memula beraya kat kampung hubby. Memula aku nak masak dolu memang kena refer resepi nih tapi dah lelama dan biasa buat tadak hal dah... totop mata jer!!! Siap bley ubah lagik...

Kengkawan kalau nak cuba silakan lah ikut resepi kat atas nih tapi satu jer nak bagitau masakan nih hanya jadik bila dimasak guna pressure cooker (periuk tekanan) idok kalu dia tak menjadik... tak caya cubalah pakai periuk biasa tuh... takkan lembut lemah longlai daging tuh ngan tulang!!!

Lagi satu aku tak kisah nak berkongsi resepi nih... sharing is caring! Lagipun ayah aku pernah cakap... walaupun resepi dan bahan yang digunakan tuh sama tapi hasilnya belum tentu sama sebab air tangan manusia nih lelain rasanya :D

Betui dak??? Oleh ituh tak payahlah nak takut orang curik secret recipes kita... takde maknanya semua tuh... kecuali memang tuan punya resepi tuh kedekut nak share secret recipes dia ngan orang lain!!! Ngehhhhh :p

No comments: