"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

22 December 2009

Bak Kut Teh "halal"

Euwww nak menyebut namanya pun aku dah kembang tekak!!! Tataulah ngapa sekarang nih sana sinih dok sibuk nak mempromosi mendalah makanan nih. Hmmm halal katanya. Nak bagi orang Islam pun cuba rasa sama sebab selama nih tak halal makanya tak bley nak rasa lah kan. Korang ada perasaan ker nak rasa Bak Kut Teh halal nih???

Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri

Plak tuh yang buat pelik tapi benar nih ngapa mesti nak kena letak nama Bak Kut Teh jugak??? Tak bley ker kalo letak nama masakan tuh Sup Tulang Berempah??? Atau mungkin Sup Tulang Campuran Akar Kayu & Teh??? Atau nama apa sajalah janji bukan Bak Kut Teh??? Tak bley mehhh??? Nanti tak bley promosi ekkk??? Aiyokkk memanglah tukang masak semua tuh Islam tapi ngapa mesti nama masakan tuh Bak Kut Teh???

Bukan ker nama tuh nanti bley jadik kompius??? Tak pepasal plak nanti lepas nih ramai tokey Bak Kut Teh letak tanda "ha lam alif lam" kat signboard memasing - Bak Kut Teh halal gituh. Even sekarang nih pun belum tentu makanan² yang ada kat luar tuh bebetul halal tetiba plak promosikan Bak Kut Teh yang katanya halal.

Teringat aku pengalaman dibawa supplier ke kedai Bak Kut Teh (aku pernah post entry pasal nih dolu). Nak kata supplier tuh bodoh bangang macam tak patut plak. Ada ker dia beriyer nak ajak aku masuk makan dalam kedai tuh. Katanya untuk aku dia akan mintak tokey kedai jangan letak babi tapi cuma letak sup dia ajer. Arghhh memang aku rasa nak muntah hijau depan² kedai tuh pun ada. Nampak sangat tak paham konsep halal tuh cemana. Cuma yang dia tahu takde babi kira halal lah. Sudahnya aku pegi makan ngan sorang kawan lain (awek cina yang tak makan babi) kat kedai mamak. Itu pun rasa macam dah ilang selera teringatkan insiden nak dijamu dengan Bak Kut Teh.

So moral of the story... kalo betul pun memang ada Bak Kut Teh halal tukarlah nama masakan tuh. Mungkin pada orang lain takpe kot tapi pada aku sendirik hmmm tak kiralah cemana halal pun yang dikatakan tapi tak tergamak rasanya nak menelan. Sowie promosi Bak Kut Teh halal langsung tak berjaya menarik minat makan makan makan aku :D

No comments: