"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

21 January 2010

Antara ayam dan rokok

Dalam sotkabar sekarang manjang dok bercerita pasal rokok² nih. Kira sekarang citer rokok dah berjaya mengalahkan ranking citer Tiger Woods plus citer kes tangguh kat mahkamah. Aiyokkk macam dah takde cerita lain :(

Aku bukan perokok pun tapi aku ngaku yang aku memang pemakan ayam tegar!!! Aku bley idup kalo tak makan ikan, udang, sotong, daging, sayur (langsung!!!) tapi aku rasa tak cukup indah idup nih kalo tak dapat makan ayam.

Jadi dalam isu nih aku tak salahkan seratus peratus kat perokok yang tak bley berenti merokok tuh. Bayangkan bukan senang nak berenti kalo dah bertahun idup ngan asap rokok. Aku tak tau tang mana yang best isap rokok nih. Tang baunya ker??? Tang hisap hembusnya ker??? Tang ala² macho bergaya pegang rokok ker??? Entah!!! Cuma kat sinih aku dapat bagi perumpamaan macam aku idup tanpa ayam ajerlah...

Aku pernah dinasihatkan untuk kurangkan (kalo boleh tinggalkan terus) makan ayam tapi cemana aku nak berenti kalo orang yang rapat serta duduk sebelah² aku dok melantak ayam. Mana aku tahan sehhh bau ayam goreng mencucuk idung. Mana mampu aku totop mata kalo kat kepala manjang berlegar bayangan ayam golek. Lenkalik nak suruh aku tak makan ayam maka orang² lain yang dekat ngan aku pun mestilah jangan makan jugak. Barulah aku rasa ada geng tak makan ayam. Ini tidak aku tak bley makan tapi orang dekat² dok balun ayam goreng lupa diri. Tak bleyyy...

Sama jugaklah konsep ngan orang isap rokok kot. Dok pungpang² sana sinih bagi nasihat jangan isap rokok tapi belakang ramai ajer orang lain yang dok bagi nasihat tuh isap rokok. Habih cemana??? Tak kena tuh. Senang cerita haramkan ajer rokok kat Malaysia nih macam haramkan men mercun masa raya tuh tapi tolonglah jangan haramkan ayam :((

Okay mulai harinih aku tak mau nasihatkan lagik orang agar berenti isap rokok yang sungguh membahayakan kesihatan ala² bunuh diri sendirik tuh. Bio lantak!!! Cuma blom ada lagik dalam kajian orang mati makan ayam makanya aku bley terus idup ngan makan ayam. Konsep aku senang ajer... nak seribu daya! Hmmm aku blom nak berenti makan ayam lagik sekarang nih ;)

Pic credited to musformation.com

5 comments:

Nowwa Fitri said...

MD cakap kalau rokok naik RM50 dia berenti..so camana?

Suzy Dan Sham said...

chique, hadiah boleh ditukar atas permintaan pemenang (sekiranya menang la)..so try la sertai contest yg x seberapa tu..good luck~

cHiQuE CoMeL said...

@Nowwa Fitri
chehhh ada ajer alasan kan diorg nih... mencikkk :p

@Suzy Dan Sham
hahhh menariks tuh... fuhhh kanan fuhhh kiri kalo dpt RM50 tuh bley buat soping tuh :D

ARC said...

hai kak chique

ehhh?seriously xpenah tgk org mati pasal ayam?ok not directly la, tapi ramai mati akibat kolestrol berlebihan daripada haiwan.Rankingnye cmni:

Babi>Lembu>AYam>Ikan (Ikan paling sihat, tgk mane2 sumber pn same)

But then, janganlah ikan tu dibuat goreng berminyak2..better kukus supaya xtambah kolestrol dan menghilangkan nutrien.

Pesanan kesihatan ni dicilok daripada Reader's Digest dan TheBiggestLoserAsia

Jemput masuk....?

cHiQuE CoMeL said...

@ARC
mencikkk tau dia nih kuarkan fakta² sahih gituh... nway thanx nnt akan difikirkan kelak utk x mkn ayam :p