"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

12 February 2010

Jommm cium reramai

ENTRY KAT BAWAH NIH ADALAH UNTUK BACAAN GOLONGAN YANG TELAH BERUMAHTANGGA SAHAJA. BUAT MEREKA YANG DAH ADA RUMAH TAPI BELUM ADA TANGGA MAKA CECEPATLAH CARI TANGGA AGAR BOLEH BACA DAN PRAKTIKKAN SESAMA YEAK ;)

Ahli perubatan mendapati bahawa berciuman baik untuk kesihatan kita. Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang tetapi juga efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. Ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.

Lagi kelebihan berciuman...

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan di setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata² memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini.

2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuatkan seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar 2 hingga 3 kalori per minit dan menggandakan tingkat metabolisme. Ada yang mengatakan bahawa dengan berciuman berghairah tiga kali per hari (setidak²nya 20 saat per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan.

4. Berciuman juga dikenalpasti sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif dan memproduksi rasa sihat serta menurunkan hormon stress.

5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang kerana ciuman yang berghairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol.

7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang akan membantu mengurangi sakit.

cHiQuE:
Okieee pasnih tak perlu nak susah payah menurunkan berat badan. Cuma perlu cium² selalu ajer ;))

5 comments:

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

waaa... bagusnye bercium nih.. hehee..

p/s: sis kena buat pesanan@amaran jugak nih.. cium utk pasangan yg sudah berumah tangga aje.. skrg nih budak2 lebih advance.. kang dorng baca dorg nk buat pulak.. hehee..

cHiQuE CoMeL said...

@☺[ai][sUmi]☺Chan
hahhh btol jugak tuh... nak kena ada pesanan penaja nih ;)

Aus said...

lol..
aku bujang lg..
xdapek la..
hahaha..

sYeNgEt ke senget?? said...

waaa bagusnye.. naseb baik ade ingtkan menda ini utk org dah kawen je.. kalau tak.. nk dkt valentine ni.. ramailah wat keja tak elok.. huhu

cHiQuE CoMeL said...

@Aus
hahhh cecepatlah carik rumah & tangga yeak ;)

@sYeNgEt ke senget??
hahhh tuh pun nasib baik ☺[ai][sUmi]☺Chan msg utk letak pesanan penaja... idok kalu lain plak jdnya ngan entry nih nnt :D