"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

15 April 2010

Kenapa ada dengki???

[Awal² bagitau ini adalah entry luahan jiwa...]

Memacam hal sekarang nih. Tak bermakna harinih bestday aku maka aku takde rasa sedih. These few days memang aku asyik sedih nak nangis ajer. Luckily aku ada suami, keluarga dan kengkawan yang bebetul memahami... alhamdulillah.

Pastuh ditambah plak ngan isu mengaruts lagik BIADAP kat fesbuk DikOwn. Walaupun secara zahiriah takde langsung melibatkan aku tapi tetap secara lahiriah aku tersangkut paut jugak. Aku percaya DikOwn tentu kecewa, sedih dan terluka ngan semua² tuh. Aku pun rasa macam tuh jugak. Sampai hati mereka semua mencemarkan wall fesbuk DikOwn ngan komen² busuks ituh! Aku dah bagitau DikOwn agar jangan ambik pusing sangat dengan semua tuh. Anggap ajer pengomen² ituh budak² yang mana memang akalnya pendek sampai tak tau samada komen yang dihantar kat fesbuk tuh menyentuh hati orang lain atau tidak.

Aku percaya sebenonya manusia² busuk hati memang wujud kat memana pun. Jangan kata kat tempat keja malahan kat dalam sesebuah keluarga pun ada jugak. Aku percaya selalunya punca salah faham yang berlaku sebab adanya perasaan hasad dengki cemburu dalam hati busuk mereka dan keluarga mereka. Tak boleh ker manusia nih hidup aman damai??? Pelikkk...

~~~~~~~~~~~~~~~

Dedolu masa aku kekecik lepas ambik UPSR semualah mereka dan keluarga mereka sibuk nak tau, DAPAT BERAPA A??? Yeaaa aku tak pandai sangat so cukup² makan dapat 4A 1B tak dapat plak masuk SBP tapi terpilih jugak masuk Rancangan Khas.

Pastuh aku ambik SRP pun sibuk jugak tanya, DAPAT AGREGAT BERAPA TUH??? Yeaaa pun sama aku tak pandai sangat cuma cukup² makan dapat agregat 13 ajer. Gila frust aku masa tuh ada orang tau???

Lepas aku ambik SPM pun soalan sama muncul, DAPAT PANGKAT BERAPA??? Aduhhh setiap kali kalo lepas peksa memang aku rasa macam nak makan orang. Lagik sekali sebab aku tak pandai sangat maka aku cuma dapat Pangkat 1 dengan agregat 18. Pada aku okaylah tuh sebab aku cuma target Maths lulus ngan cemerlang :D

Dah habis peksa semua ingatkan dah takdelah orang kisah nak ambik tau tapi yaaa ampunnn tanya lagik, DAPAT MASUK U MANA TUH??? Arghhh macamlah kalo aku masuk universiti mintak pakai duit diorang!!! Alhamdulillah aku dapat masuk UUM Sintok. Walaupun bukan kat luar negara tapi aku bangga jugak sebab aku dapat belajo kat luar negeri.

Dah aku habih belajo yang orang dok sibuk² tanya sebelum² nih dok tanya lagik, DAPAT KEJA KAT MANA TUH??? Aduhaiii... tapi syukur alhamdulillah aku tak berpeluang tanam anggur sebab belum sempat graduation day aku dah keja pun.

Dah keja lama sket orang dok tanya lagik, DAH KEJA TUH TAKDE CALON LAGIK KER??? Arghhh dah nak kena mencari calon plak...

Pastuh dah nak bertunang tanya plak lagik, DAPAT ORANG MANA??? Hellooo kalo aku dapat orang apa orang mana sekali pun aku susahkan hidup korang ker???

Dah nak kawin tanya plak, HANTARAN BERAPA TUH??? Pelikkk... tanya kemain tapi bukan nak sponsor hapa pun. Lainlah kalo tanya lelebih pastuh sponsor apa² yang patut. Ini tidak bunyik ajer yang lebih!

Dah kawin nih orang dok tanya plak, BILA LAGIK NAK DAPAT ANAK??? Apa korang ingat nak dapat anak tuh bley beli² kat Mydin ker??? Kalo bley beli maka aku rasa dah berderet ribu raban anak aku kot!!!

Nih Along aku dah ada anak tiga orang dan DikOwn pun dah kawin tanya plak lagik, TAK TAKUT KER NANTI KALO DIKOWN DAPAT ANAK DULU??? Hangin dibuatnya ngan soalan macam tuh. Dah kalo rezeki memasing apa hak aku nak halang ketentuan Allah...

~~~~~~~~~~~~~~~

Agaknya kalo esok² aku ada anak sorang nanti orang tanya lagik, BILA NAK TAMBAH LAGIK???

Pastuh bila anak dah besar tanya, BILA NAK DAPAT MENANTU PLAK???

Bila dah ada menantu karang orang dok sibuk² tanya lagik, BILA NAK BERCUCU???

Aduhaiii...

Macam Kak Maiza bagitau, satu soalan ajer yang orang tak akan tanya, BILA NAK MATI YEAK???

~~~~~~~~~~~~~~~

Bukan aku nak mengungkit membuka pekung di dada tapi inilah realiti kehidupan. Kalo takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai. Kalo takut hidup ngan mulut² dan hati² jahat manusia baik duduk ajerlah kat dalam hutan sana. Mungkin binatang² kat hutan tuh lebih memahami ;)


No comments: