"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

Wednesday, June 16, 2010

Terkenang: Biskut Apollo

Dedolu masa aku kekecik (umur 4 ker 5 tahun gituh) penah tinggal ngan arwah Opah kejap. Kat umah Opah tuh biasalah aku nih cucu pompuan sulung makanya memang manja terlebih sudah. Cakap ajer nak apa semua dapat. Nak duit beli tikam hok lima sen kat kedai runcit sebelah umah pun dapat hahaha :))

Arwah Opah aku usahawanita berjaya dolu. Aku penah ikut arwah pegi jual kuih, jual karpet (masa tuh mana ada aBangla jual karpet) ngan jual kain² ela nih. Tuh belum part ikut arwah pegi ambik stok naik motor dari Batu Anam ke Segamat. Gila jauh perjalanan masa zaman tuh tau. Blom tambah tolak ngan ikut arwah pegi kutip hutang bagai...

Okay² aku bukan nak citer pasal arwah Opah sebenonya. Cuma banyak kenangan masa tinggal ngan arwah Opah nih. Sementelah arwah Opah aku nih usahawanita berjaya makanya arwah sukalah kalo pegi Segamat sesambil ambik stok jualan tuh akan belikan aku biskut yang dipanggil seperti nama di atas. Bentuk biskutnya empat segi sama pastuh rasa lemak² manis. Boleh dimakan cicah dengan teh o panas tak pun makan mentah gituh ajer. Asal tiap kali arwah Opah pegi Segamat memang tak tinggal biskut nih untuk aku. Kalo beli bukan sesikit tapi satu tin besar sekaligus. Lepas arwah Opah meninggal aku terus lupa dengan Biskut Apollo...

Entah cemana aku tak tau tetiba rasa macam nak carik biskut nih balik. Sekarang nih kemain banyak biskut yang ada di pasaran. Tatau aku mana satu Biskut Apollo. Karang salah beli tak makan menyesal tak sudah plak...

Tetiba harituh pegi pasaraya ambik biskut macam kat dalam gambo atas nih. Niat di hati nak bawak pegi ofis dan bleylah krupkrap pepetang waktu kerja. Bila masuk ke mulut ajer biskut nih secara otomatik kepala hotak aku terbayang Biskut Apollo arwah Opah. Aduhaiii rupanya masa aku kekecik dolu yang selalu arwah Opah belikan biskut untuk aku tuh biskut jagung. Memang saling tak tumpah rasa lemak² manis biskut jagung nih ngan Biskut Apollo. Mungkin masa arwah Opah beli biskut tuh dedolu ada gambo roket Apollo dekat tin makanya arwah Opah letak lah nama biskut tuh sebagai Biskut Apollo.

Sekarang nih asal aku makan ajer biskut jagung a.k.a Biskut Apollo memang terbayang arwah Opah. Tuh belum lagik cerita kuih ros ngan Milo tin besar. Hmmm kakak rindu Opah...

No comments: