"Do not pray for easy lives but pray to be stronger."
John F. Kennedy

24 June 2011

tweet tweet #HariBapa2011

[Entry nih agak panjang tanpa gambo² penarik selera... TQ!]

Walaupun Hari untuk Bapa dah lepas tapi saya nak post semula segala tweet² saya untuk tatapan ayah saya. Bukan apa, ayah saya takde akaun Twitter maka semua² yang saya umpat ayah kat Twitter tuh ayah tak boleh nampak. Hahaha dasar anak bertuah bley plak nak umpat ayah ek :))

Khabarnya kengkadang ayah melayan jugak blog anak² nih maka silakan ayahanda baca luahan hati anakanda... eceh! Tweet² kat bawah nih tak ikut kronologi tapi ikut sedap jari jemari saya ajer nak menaip.

--> Ayah pernah bawa saya pegi JPN untuk tukar nama sebab ustaz kata nama hujung saya maksudnya tak bagus tapi sayang saya tak dapat pakai nama tuh :(

--> Dolu masa skolah asal birthday saya ayah tak pernah miss hantar kek kat skolah untuk saya potong & makan dengan kengkawan.

--> Ayah pernah demam sebab pukul saya. Puncanya muka saya calar. Klasmet saya libas dengan daun lalang!

--> Kalo balik kampung ayah akan pastikan semua wajib solat maghrib berjemaah pastuh kena mengaji quran.

--> Kalo saya balik kampung order dengan ayah nak makan tuh nak makan nih konfem dapat!

--> Kalo pergi rumah sedara mara ayah akan heret anak² walaupun semua dah besar panjang. Takut anak² tak kenal sedara mara kekdahnya!

--> Dolu masa kekecik ayah jarang pukul anak² sebab nanti tiap kali lepas pukul ayah akan duduk kurung diri dalam bilik. Sedih agaknya.

--> Kalo nak apa² minta kat emak tapi kalo nak duit minta kat ayah. Hehehe :D

--> Kalo ayah marah jegil bijik mata jer pun dah cukup menakutkan. Tak payah cakap banyak!

--> Dengan ayah sukasuki nak baring golek² atas sofa pun tak boleh. Kalo kemas katil tuh cadar kena tegang. etc etc.

--> Ayah seorang muzium! Sekarang menurun kat saya plak sebab suka bebeno kumpul 'sampah' ;))

--> Kekecik dolu tetiap malam jam 10 dah kena masuk tido. Sampai sekarang asal jam 10 malam mata saya otomatik mengantuk! *salahkan ayah*

--> Tiba hari raya memasing nak baju raya sama kaler dengan ayah sebab nanti bley dapat duit raya besar punya!!!

--> Saya pernah minta ayah belikan basikal LeRun. Baru beberapa hari beli saya dah tertumus jatuh bukit. Silap tertekan brek depan daaa...

--> Dedolu masa muda ayah aktif bersukan terutamanya badminton tapi sayang anak² takde yang mengikut.

--> Masa skolah kalo saya kena jaga kantin selalu nampak ayah peratikan skolah dari depan ofis dia. Ofis ayah depan skolah saya. Deng!

--> Dolu masa skolah ayah akan bising² kalo muka naik jerawat. Ayah kata tak pandai jaga muka ;))

--> Masa saya nak SRP ayah akan siapkan air paip dalam besen kecik untuk saya rendam kaki dengan harapan bley studi tapi sebenonya saya tido :))

--> Dolu kekecik kalo mimpi seram tak bley tido saya akan menyelinap masuk bilik emak ayah & tido bawah katil sambil pegang tangan ayah >:D

--> [samb...] Masa tuh kalo pintu bilik emak ayah berkunci saya akan duduk depan pintu bilik tuh sampai terlena tidur duduk!

--> Masa saya umur 18 - 19 tahun kot ayah penah dukung saya bawa pegi klinik lepas sesak nafas terlebih makan masa buka puasa! *buruk lantak*

--> Dolu saya penah pengsan mabuk darah sebab jari terhiris pisau then ayah dukung bawa masuk bilik sambil hisap jari saya yang berdarah tuh.

--> Dedolu ayah saya peminat tegar Ramlah Ram sebab nama emak saya Ramlah ;))

--> Tetiap hari ayah akan kol emak dari ofis walaupun rumah dalam kawasan balai polis & hanya 5 minit berjalan kaki dari rumah nak pegi ofis ayah!

--> Emak suruh amik MyVi tapi ayah suruh amik 'bluberiti'. Ayah guna kuasa veto tau² keta baru saya dah ada kat rumah :)

--> Emak suruh masuk ITM Segamat tapi ayah suruh masuk UUM. Saya masuk UUM sebab ayah pujuk kata dapat jalan jauh tengok tempat orang :)

--> Saya pernah jumpa Abbas Saad, Alistair Edwards & pemain bolasepak Johor sebab ayah ada pas 'agong' :D

--> Dedolu saya kena bela rambut panjang. Kalo pegi kedai gunting rambut ayah akan sesiap pesan kat tukang gunting "potong 2 inci saja!"

--> Ayah pernah merajuk dengan saya sebab masa kat UUM saya ketung rambut panjang jadi sependek²nya! Saya suka tapi ayah tak suka :(

--> Saya pernah kena tahan dengan polis trafik tapi dilepaskan lepas tunjuk lesen & sebut nama ayah! Hehehe :D

--> Saya tak pernah merasa nak ponteng skolah sebab semua cikgu kenal ayah!

--> Ayah lebih suka anak² bawa kengkawan datang lepak kat rumah dari pegi keluar jenjalan dengan kengkawan.

--> Kekecik dolu ayah pernah bawa kami bercuti jenjalan satu hari satu negeri masa cuti skolah :D

--> Ayah pernah tinggalkan saya & Along kat tepi jalan Tampin - Gemas sebab bergaduh dalam kereta tapi tak lama lepas tuh ayah datang ambik semula ;))

--> Sungguhpun saya dah tua tapi ayah masih peluk cium saya tak kira even depan orang ramai.

--> Hadiah lulus UUM ayah bawa saya pergi umrah bulan Ramadhan padahal result saya idok ler cemerlang mana pun ;)

--> Ayah belikan saya plet nombor J**154 sebagaimana yang saya minta tapi saya tak bayar balik pun kat ayah ;) *anak durhaka?*

--> Masa skolah dolu asal saya pegi camping Pengakap ayah akan datang cek khemah itu ini bagai. Kalo tak pun ayah suruh anggota polis datang tengok!

--> Ayah pernah folo belakang bas masa saya pegi rombongan skolah pastuh sewa chalet bebetul sebelah khemah saya!

--> Masa saya skolah rendah kalo tak boleh tido malam ayah akan popok montot saya sambil baca ayat quran...

--> Tiap kali ayah ajar saya subjek Maths konfem saya akan nangis! Ayah saya garang...

--> Kekecik dolu ayah tak pernah bagi ikut kengkawan pegi beraya. Kalo dapat pegi pun ayah akan kol setiap rumah kawan yang saya pegi untuk pastikan kehadiran saya!

--> Kekecik dolu pernah ikut ayah pegi mahkamah kalo ada kes tapi saya duduk bangku belakang sekali & membuta!

--> Dengan ayah kalo nak apa² minta ajer insya Allah dapat. Kengkadang tak minta pun bley dapat jugak ;))

--> Masa kat rumah balai ayah buatkan court tenis depan rumah sebab nak suruh anak² main tenis tapi sudahnya court tuh jadi tempat kumpul PATI yang kena cekup!

--> Dedolu setiap Isnin saya kena ambik tugas pasang butang² kecik besar, wisel & entah hapa² lagi kat uniform keja ayah.

--> Uniform keja ayah pernah berlubang sebab saya marah tak suka nak iron uniform tebal tuh!

--> Masa UPSR, SRP & SPM ayah akan dapat tau dulu result saya tapi ayah buat² surprise ;))

--> Masa tahun² awal kat UUM ayah akan pos ubat gastrik untuk saya. Tak pernah miss. Macam lah takde klinik kat dalam UUM tuh ;))

--> Ayah tau saya suka makan & saya selalu jadi geng makan ayah :D

--> Ayah bawa anak beranak naik helikopter nuri *terbang bebetul hokey* masa ada hari terbuka apa entah kat Kem Mahkota Kluang ;)

--> Masa saya skolah rendah semua keja skolah subjek lukisan ayah yang tolong buatkan. Semua cikgu bagi bintang & tampal kat dinding ;))

--> Ayah pernah hantar saya masuk kelas main organ tapi nan ado sebab saya kerastangan! Sudahnya ayah masukkan ke kelas mengaji quran :D

--> Saya pernah balik skolah naik keta peronda polis sebab ayah tak dapat datang jemput!

--> Lepas SPM saya teringin nak keja atau belajo trengkas tapi dedua ayah tak bagi. Ayah cuma bagi saya pegi belajo memandu & kelas komputer ajer.

--> Sebab malu kat kengkawan saya pernah merajuk dengan ayah sebab ayah jemput saya balik skolah naik moto besar!

--> Ayah belikan saya keta Iswara aerobek JES3139 sebab saya bagi alasan letih pepagi nak pegi kelas naik bas Pak Om kat UUM tuh. *ngengada*

--> Ayah offer pakai keta Kancil pegi sekolah sebab nak pujuk saya masuk Tingkatan 6 sebelum dapat tawaran masuk U.

Kalo nak cerita tentang ayah memang tak habis. Dedolu memang saya fikir apa yang ayah buat sangat membebankan hidup saya. Pernah rasa nak lari rumah! Itu tak boleh. Ini tak boleh. Tapi sekarang nih bila diri sendiri dah tua saya rasa apa yang ayah dah buat pada saya memang yang terbaik.

Terima kasih ayah!

2 comments:

Anonymous said...

lucu + kelakar + sayu + pilu semua bercampur baur bile baca entry u.. U sgt2 bertuah punya ayah yg mcm tu... sedangkan i tak penah kecapi kasih ayah... i sgt2 jeles kn u..huhuuu

cHiQuE CoMeL said...

@anonymous
hi awk! maaf kalo entry sy buat awk kecewa. insya allah setiap sesuatu yg jd pd kita tuh ada hikmahnya. semoga awk ceria yea :D